Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb czytelników. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej  Polityce prywatności.

W dniach 14-17 III 2016r. delegacja ZSR wzięła udział w IV Wielkim Wyjeździe na Węgry, organizowanym w celu okazania solidarności z narodem węgierskim w dniu ich narodowego święta niepodległości...

W dniach 14-17 III 2016r., na zaproszenie Klubów Gazety Polskiej, delegacja ZSR wzięła udział w IV Wielkim Wyjeździe na Węgry, organizowanym w celu okazania solidarności z narodem węgierskim w dniu ich narodowego święta niepodległości. Wyruszyliśmy po południu 14 marca pociągiem specjalnym relacji Warszawa – Budapeszt, wynajętym przez organizatorów na ten wyjazd. Od pierwszych chwil na dworcu Warszawa Centralna spotykaliśmy się z bardzo dobrym, ciepłym przyjęciem innych uczestników wyprawy, mundury strzeleckie budziły zaciekawienie i wiele pytań. Nad ranem 15 marca dotarliśmy do Budapesztu, i po zakwaterowaniu się w hotelu wyruszyliśmy autokarami na uroczystości.

Węgrzy byli przygotowani na nasz przyjazd, przed Teatrem Narodowym w Budapeszcie, gdzie odbywały się uroczystości ustawiono dodatkowe telebimy, na których na bieżąco były tłumaczone na polski wystąpienia przedstawicieli węgierskich władz. Najważniejsze wystąpienie – premiera Węgier Wiktora Orbana – oprócz oddania hołdu węgierskim patriotom zawierało wiele pochwał Polski i Polaków, oraz uwag do władz Unii Europejskiej, aby bardziej szanowała Polskę i drogę jaką nasz demokratycznie wybrany rząd obecnie obrał. „Więcej szacunku dla Polaków” mówił Wiktor Orban, podkreślając jednocześnie wielowiekową, historyczną przyjaźń pomiędzy Węgrami i Polakami.

Węgrzy zgromadzeni na uroczystościach byli w większości bardzo poruszeni naszą obecnością, podchodzili do nas i serdecznie się witali, dziękując za nasz przyjazd i obecność. Na głównej ulicy przed Muzeum Narodowym w Budapeszcie było tego dnia prawie tyle samo flag polskich i węgierskich.

Po zakończeniu oficjalnych uroczystości wyruszyliśmy liczną grupą Polaków i Węgrów na marsz przez całe centrum Budapesztu, aż na wzgórze zamkowe, gdzie organizatorzy zaprosili nas na wspólny obiad. Ostatnim punktem obchodów były wspólne polsko-węgierskie uroczystości pod pomnikiem gen. Bema – bohatera dwóch narodów. Późnym wieczorem, zmęczeni ale bardzo zadowoleni, dotarliśmy do hotelu.

Drugi dzień poświęciliśmy na zwiedzanie Budapesztu, z niezwykle miłym i posiadającym ogromną wiedzę o mieście przewodnikiem, który po polsku opowiadał o zabytkach i miejscach szczególnie związanych z Polską czy Polakami. Takich miejsc jest w Budapeszcie bardzo wiele. Przez cały czas nasza strzelecka, umundurowana grupa spotykała się ze szczerą, autentyczną sympatią Węgrów. W czasie jazdy tramwajem czy spaceru po mieście byliśmy witani uśmiechami i pozdrawiani. Bariera językowa nie pozwalała często dokładnie się zrozumieć, ale można okazać sympatię bez tłumacza, i z tym  często się spotykaliśmy. Wieczorem, po całodniowym zwiedzaniu, dotarliśmy na dworzec kolejowy, skąd naszym już znajomym pociągiem wyruszyliśmy do Polski.

Bardzo dziękujemy organizatorom IV Wielkiego Wyjazdu na Węgry za zaproszenie i możliwość udziału w tym ważnym wydarzeniu. Dziękujemy też bardzo wszystkim Węgrom, którzy nas tak serdecznie przyjęli. Jeśli to tylko będzie możliwe pojedziemy powtórnie za rok, znacznie liczniejszą grupą. Naprawdę warto.

Tekst: mł. insp. ZS Paweł Wasążnik
Zdjęcia: Krzysztof Leja

weg32

Kontakt

• Związek Strzelecki Rzeczypospolitej,
    94-056 Łódź
    ul. Kostki Napierskiego 6 m. 1
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.